COCO CHANEL

Något nytt jag tänkt börja med här på bloggen är att blanda in lite modehistoria - och en designer som jag håller extra varm om hjärtat är Coco Chanel. Faktum är att mitt egna namn påminner en hel del om det; Coco Jacoel ^^

Chanel är ett franskt modehus som startades 1910 av Gabrielle Bonheur Coco Chanel. Hon började sin karriär med att driva en framgångsrik hattaffär i en tid då hattmodet var väldigt extravagant och överdådigt. Kontrasten blev stor när Coco lanserade sina små enkla hattar utan en massa detaljer.

Hon var också den som skapade den "sportiga" looken för kvinnan och var även den som gjorde att det ansågs snyggt att vara solbränd. Coco gjorde också tyget tweed populärt genom att skapa den "klassiska chaneldräkten". Många av de vackraste kvinnorna i världen har varit modeller för Chanel; alla från Keira Knightley, Nicole Kidman, Kate Moss, Audrey Tattou, Claudia Schiffer och Lilly Allen.

Hon skapade också den quiltade väskan "Chanel 2.55" som än idag representerar Chanel. Väskan lanserades i februari år 1955, därav namnet. 1921 skapade hon parfymen som heter Chanel No. 5 som anses vara en riktig klassiker bland all världens damparfymer. Försäljningen ökade markant 1953 då Marilyn Monroe fick frågan vad hon hade på sig när hon sov och svarade hon att hon bar "två droppar Chanel No. 5"...

Karl Lagerfeld, föddes i Hamburg den 10 September 1933 en tysk mor och en svensk far vid namn Otto Lagerfeld! Lagerfeld tog över Chanels modehus tolv år efter Coco Chanels död, vilket innebar en ordentlig nystart för Chanel och har skött det under de två senaste decennierna.

Dagen till ära valde jag att ha min egna Chanelväska som följeslagare, med den på axeln känner jag mig genast lite uppklädd :)

Trackback